Alies Tax-Alberts

+31 640004318

 KVK 71635696 / BTW NL001415310B32

  • Screen Shot 2019-09-29 at 09.00.25
  • Screen Shot 2019-09-29 at 08.55.26

©2020 by Flamingo Training & Coaching

Zoeken
  • Alies Tax-Alberts

Storytelling (en de vijf verhalen die iedereen al in zich heeft)

Bijgewerkt: 7 aug 2019


Ik krijg kippenvel van dit filmpje. Telkens weer. En ik ben niet de enige, want dit filmpje is al bijna anderhalf miljoen keer bekeken. Het filmpje raakt namelijk. En het maakt nieuwsgierig: wat zou die dame hebben opgeschreven? Je blijft kijken! En daarvoor word je beloond. BOEM: in je hart. Dat is wat goede storytelling doet. Een boeiend verhaal dat vooral raak is. Het publiek voelt zich emotioneel verbonden met het verhaal, en dus met jou. Wie een verhaal vertelt, creëert een publiek dat 20 keer beter luistert. Veel he?!


Stel je eens voor dat jouw publiek ook 20 keer beter luistert. Bijvoorbeeld tijdens jouw presentatie, sales gesprek, dagstart of gewoon aan de eettafel. Je impact wordt dan zoveel groter! En het is gemakkelijker dan je denkt. Een verhaal kan namelijk ook een kleine anekdote zijn. Of een verhaal van iemand anders. Waarschijnlijk heb je er al een aantal in de pocket, zonder dat je het door hebt!


Hier komen ze!


1. Een verhaal over hoe het allemaal begon.

Meteen even een extreem voorbeeld: het verhaal van Steve Jobs die Apple oprichtte, in zijn eigen garage. Hoe ben jij aan jouw baan gekomen? Of aan jouw relatie, vriendschappen of neven activiteiten? Denk ook aan je guilty pleasures of rare gewoontes. Die zijn het leukst!

2. Een help verhaal.

Toen ik 12 was, hebben mijn ouders een kikker gered. Hij was met een rietje opgeblazen door een stel pubers. Hij was helemaal bol; zo zielig! Eenmaal thuis in onze vijver werd hij steeds dunner. Uiteindelijk was hij vel over been, en bleek ie ook nog blind te zijn geworden. Maar elk voorjaar was hij er weer. Onze holle bolle Gijsje. Als ik erover vertel, mis ik ‘em nog.

3. Een ‘struggle’ verhaal.

Dit is een verhaal over iets lastigs dat jij hebt meegemaakt. Welke uitdagingen zijn er op je pad gekomen? Hoe ben je daar doorheen gekomen? Waren er tegelijkertijd ook hilarische momenten? Voilà. Vaak komt er angst, moed, lef en trots in voor.

4. Een leiderschapsverhaal.

Schrik niet van het woord leiderschap. We zijn namelijk allemaal leider van ons eigen leven. Denk aan je relatie, gezin, werk, hobby’s, en hoe je dat alles combineert. Misschien heb je ooit het roer helemaal omgegooid. Of heb je iemand eindelijk eens de waarheid verteld, en is de situatie daarna veranderd. Ook dat is leiderschap!

5. Een taart in je gezicht verhaal.

Welke uitglijders heb je gemaakt, en wat heb daarvan geleerd? Waarschijnlijk zijn deze verhalen hilarisch. En je zendt onbewust een extra boodschap uit: ik ben niet perfect, dus jullie hoeven dat ook niet te zijn. En dat is heel fijn voor je publiek!


En, kwamen er al verhalen bij je op? Je hebt er meer dan je dacht, he? Maar let op! Je bent er nog niet. Het allerbelangrijkste bij storytelling is namelijk dat er ALTIJD een verband moet zijn tussen je verhaal en de boodschap die je over wilt brengen. Oftewel het onderwerp van je presentatie, meeting of training. Een help verhaal: perfect als jij je medewerkers wil stimuleren om elkaar meer te gaan helpen. Een verhaal over een mislukking: perfect als je wil benadrukken dat je alleen maar leert van je fouten.


Wat je ook vertelt: zorg dat de clou aansluit op jouw boodschap.


De impact van storytelling: ga het ervaren!